>

Monday, March 15, 2010

Ke Cambridge

بسم الله الرحمن الرحيم

Bila disebut sahaja Cambridge, pasti terbayang keadaan pembelajaran dan budak2 nerd (maaf Ede). Benar, Cambridge merupakan salah satu daripada universiti terulung di UK dan di dunia secara amnya. Aku still teringat masa aku menjalani ujian untuk scholarship PNB dahulu. Penjaga exam tu kata:

Kami akan hantar pelajar2 kami ke Universiti terulung, Oxford, Cambridge


Masa tu, ibarat impian aku nak dapat scholarship PNB berkecai depan mata. Bye-bye PNB. Sempat gak aku berlawak ngan kawan2 aku before kami berpisah:

Jumpe ko kat Cambridge (sambil disambut dgn gelak tawa)

Namun, Allah jua yang berkuasa menentukan segalanya. Walaupun tidaklah ke Cambridge, tapi berada di Imperial College pun sudah aku rasa nikmat yang amat besar diberikan Allah. Aku jua berbangga kerana mempunyai rakan-rakan di Oxford dan Cambridge.

Alhamdulillah, setelah sekian lama bercadang untuk melawat Cambridge, akhirnya, tercapai jua impian ini. Aku menghubungi rakanku Rashidah yang merupakan pelajar tahun kedua bidang Law di University of Cambridge. Alhamdulillah, beliau bersetuju melayan kami yang akan melawat bandar universiti itu.

Kami bertemu di Cambridge seawal pagi lagi. Sungguh gembira bertemu rakan-rakan yang memang agak jarang berjumpa. Sesekali gelak tawa, sakat-menyakat menceriakan suasana. Walaupun ada di antara kami yang jarak usia agak ketara, namun, tetap aku rasakan berada di samping keluarga.

Robinson College, tempat kediaman Ede

Fakulti Perundangan (tempat Ede blaja)


Ede membawa kami bersiar-siar sekitar 'bandaraya' Cambridge, hehe. Musim bunga sudah kian menjelang. Suhu yang agak selesa untuk berjalan-jalan. Putik-putik bunga sudah mula menampakkan diri. Matahari pula menyinari bumi ini dengan izin Allah. Oh, ceria sekali suasana ketika itu.

Ede membawa kami melihat monumen dan architecture bangunan-bangunan di sekitar Cambridge ini. Rata-rata bangunan di sini adalah bangunan lama, maklumlah, pekan ni pun dah lama dah, x seperti di Imperial yang kaca dan kotak-kotak sahaja. Kami dibawa ke kolej-kolej lain sekitar Cambridge, Kings College, Robinson, Trinity dan sebagainya. X menang tangan kami bergambar.

Mathematical Bridge

Salah satu binaan yang amat menarik sekali adalah Mathematical Bridge. Ini merupakan sebuah jambatan yang dikatakan dahulunya dibina tanpa skru. Selepas itu, beberapa pelajar Cambridge disassemble jambatan tu, namun, mereka gagal untuk pasang balik jambatan tersebut tanpa skru, akhirnya, terpaksa juga letak skru. Namun, itu adalah mitos semata-mata. Semua orang kagum dengan penceritaan Ede yg menarik, budak Law lah katakan!

Kami kemudiannya dibawa ke pasar (ala-ala Portobello Market di London) dan dibawa juga ke kedai cenderahati Cambridge. Kesian Ede melayan kerenah kami yang macam-macam perangai. Sabar yer.

TQ Ede atas layanan yang tip top. Moga dipermudahkan urusan di dunia dan akhirat. Nanti aku datang lagi yer....

Rakan-rakan, dari kiri: Haneef, aku, Miji, Faisal, Khai, Faris, Famy

Gambar kredit kepada Haneef Nasir 'London', hehe

Photobucket

5 comments:

Rashidah A Hamid said...

No worries, bro. Next time datang, kena try punting! =)

tasi said...

you can find out more dolabuy fake navigate to these guys buy replica bags online check this best replica designer

theysee said...

essayez ceci www.dolabuy.su vérifiez ceci dolabuy.su à partir de cette source répliques de sacs de créateurs en gros

nasadee said...

best replica bags online 2018 replica gucci bag u8w42y9e58 replica bags nyc replica bags online shopping navigate to this website u7r08z2x30 replica bags for sale check it out e7k27o4x29 louis vuitton replica handbags replica bags nyc

stinoos said...

y3a16d4p33 k8i56m5z12 g8p65o8z75 l6z76r5z15 x4l11m3i29 t1f35u0t02