>

Sunday, November 1, 2009

Kursus Haji dan Umrah di MSD

بسم الله الرحمن الرحيم

Seawal jam 9 pagi, aku berbasikal menuju ke Bayswater. Dari situ, aku membelok masuk ke Queensborough Terrace. Pagi ini sungguh nyaman sekali, walaupun keadaan agak mendung dan suram.

Kedatanganku ke MSD ini bukanlah kerna ingin bersarapan di sini. Bukan juga kerana suka-suka tanpa tujuan. Namun, kedatanganku ini adalah untuk menghadiri satu program anjuran JHEUI MSD, iaitu kursus haji dan umrah. Walaupun aku tidaklah akan buat umrah mahupun haji dalam musim haji akan datang ni, tapi apa salahnya menimba ilmu?

Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Malaikat-malaikat sentiasa menurunkan sayapnya (sebagai memuliakan dan menghormati) penuntut ilmu agama, kerana mereka suka dan bersetuju dengan apa yang penuntut itu lakukan."
Abu ad-Darda' r.a

Apabila aku masuk je ke dewan Malaysia Hall tu, penuh dah dgn orang, rata-rata orang2 dewasa. Hanya aku je yg pelajar nampaknya. Ustaz Erfino menegurku:

Ni peserta termuda nih

Aku tersenyum....

Mujurlah x brape lama kemudian, Fitri tiba, diikuti dgn Pok Lah. Ade juga peneman aku. Secara adhoc, aku dilantik menjadi photographer program. Heh.


Rata-rata segala yang diajar tu sudah kami pelajari di sekolah. Namun, banyak juga benda yg dah dilupakan. Perlu revision. Dan Ustaz Erfino membawa pendekatan lebih banyak kepada perbincangan. Jadi, isu2 semasa haji diambil kira, serta permasalahan yg mungkin timbul. Sedikit sebanyak membuka mata kami.

Kursus selama lebih kurang 6 jam ni sedikit sebanyak membolehkan kami mengulangkaji pelajaran kami. Maklumlah, ilmu itu bukan sekadar untuk menjawab peperiksaan, sebaliknya, haruslah diaplikasikan. Selepas kursus ni, kami berazam untuk menunaikan haji dan umrah. Semangat!

وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ
Dan sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah
(al-Baqarah: 196)

Lepas ni kursus nikah pulak ye ustaz??


Photobucket

1 comment:

Pacat said...

nape sume baby dalam blog ni xsenyum?
cameraman menakutkan ke? :P