>

Tuesday, November 24, 2009

500 Most Influential Muslims in the World

بسم الله الرحمن الرحيم

Walaupun tidaklah sesibuk mana, namun, tetap susah untuk komited mengemaskini blog yg ku sayang ini. Bila difikirkan, banyak je masa aku terbuang, tapi rasa x cukup plak nak buat semua benda. Sungguh benar firman Allah:

وَالْعَصْرِ
Demi Masa!

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
(al-Asr: 1-2)

Beberapa hari lepas, aku browse internet dan menjumpai link ini:

http://www.rissc.jo/

Di dalamnya, terpampang satu dokumen:

http://www.rissc.jo/images/stories/mabda500cover-v2.jpg

Bagi aku sungguh menarik. Jarang dibuat sebuah penerbitan yang menghimpunkan tokoh-tokoh Islam sedunia. Walaupun definisi "influential" itu dapat ditafsir dari pelbagai sudut, namun, tetap aku rasa worth untuk membaca penerbitan ini.

Sedang aku leka membaca senarai tokoh itu, mata terkejut apabila melihat satu nama yang amat sinonim di kalangan rakyat Malaysia. Pada tangga ke-42, aku lihat:

Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, Religious Guide of the Islamic Party of Malaysia

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiACK1be73dYTdNoVkrPmEdpCr1x23-nTIVP5W2P1FuC2hm_kS5PBoT4wSd2dErleNZHNvJ6lRPl0gZr2tYiHlhKJnTSJqCFZHc55b-7fDUPRvwMppLyQteKLiSW9toKzj11AWYCwsv0qmi/s1600/tg01rp7.jpg

Wah. Aku tumpang gembira kerana ulama' tanah air kita turut disenaraikan dalam senarai top 50. TG Nik Aziz adalah Muslim Malaysia yang ranking tertinggi. Turut disenaraikan adalah Dato' Seri Anwar Ibrahim, Mahathir, dan beberapa lagi tokoh. Walaupun ada beberapa tokoh Malaysia seperti Sister in Islam (SIS) yang tidak aku gemar, namun, xpelah.

Orang luar pun turut menghargai jasa dan peranan ulama' tanah air kita. Namun, kita sendiri yang tidak menghargai mereka ini. Mengapa? Aku yakin, ramai lagi ulama' hebat tanah air kita tapi x disenaraikan di sini. Moga mereka sentiasa tetap dalam perjuangan.

Ya Allah, kurniakanlah kemenangan Islam di bumiMu ini. Amin.

Photobucket

No comments: