>

Wednesday, November 18, 2009

Jom Korban

بسم الله الرحمن الرحيم

Klik untuk imej lebih besar

Bulan Zulhijjah semakin menghampiri. Maka, berbondong-bondonglah jemaah haji dari seluruh dunia menuju ke Baitullah. Bagi yang tidak berpeluang menunaikan haji tahun ini pula, sama-sama kita rasai pengorbanan mereka dengan kita menjalankan ibadah korban.

Alhamdulillah, bagi pelajar2 di UK khususnya, dengan biasiswa yang diterima, maka, lebih dari cukup untuk kita berkorban. Mungkin untuk seekor lembu, tidak berkemampuan, jadi, apa kata kita mulakan dengan seekor kambing? Masih ku ingat tahun lepas, aku, DZ dan Adam Tan sama-sama membantu ustaz Erfino di MSD mengagihkan daging korban. Tahun lepas, harga untuk seekor kambing adalah 75 pounds. Memang lebih dari cukup untuk kita selaku pelajar untuk berkorban.

عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : مَنْ وَجَدَ سَعَةً فَلَمْ يُضَحَّ ، فَلاَ يَقْرَبَنَّ مُصَلاَّنَا
“Barangsiapa yang mendapati dirinya mempunyai kelapangan/kemampuan (rezeki untuk berkorban), lalu dia tidak mahu berkorban, maka jangan sekali-kali dia mendekati tempat solat kami”. (Hadis Riwayat Ahmad, Ibn Majah, Darqutni, Hakim dan sanadnya hasan. Lihat: Fathul Bari, jld. 10/5. Hadis Mauquf lihat: Bulughul Maram, 1349 dan Ahkam al-I’dain, hlm. 26)

Jadi, apa tunggu lagi? Pahala menanti, syurga dicari. Jom kita berkorban! Apalah sangat harga yang dibayar itu berbanding nikmat yang kita kecapi.

Bagi Londoners, sesape yang nak berkorban, boleh hubungi ustaz Erfino, Atache pendidikan di MSD.

Photobucket

No comments: