>

Thursday, August 27, 2009

Isu Kartika: Berhenti Keluarkan Pendapat JAHIL

بسم الله الرحمن الرحيم

Pertamanya, aku ini bukanlah org yg cukup berilmu untuk mengeluarkan pendapat sendiri berkenaan ini. Jadi, post aku ini adalah hasil rujukan beberapa laman web dan blog untuk aku kongsi ngan korg semua.

Selepas Kartika dijatuhi hukuman sebat oleh mahkamah, maka, kedengaran suara2 sumbang dari pihak2 yg tiada authority dalam bidang perundangan syari'ah. Menteri2, BEKAS Perdana Menteri, Majlis Peguam, malah segolongan manusia yg entah siapa, dipanggil Sisters in Islam (SIS) turut mengeluarkan kenyataan jahil mereka.

Apabila berfikir tanpa panduan wahyu, maka, lahirlah binatang2 berkaki dua yang sewenang-wenang menghentam hukum Allah. Apabila pendidikan bukan berteraskan Islam diamalkan, lahirlah graduan2 SAMPAH yang buta.

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.
(al-A'raf: 179)

http://fuiyo.iluvislam.com/wp-content/uploads/2008/10/UZAR.jpg

Suka untuk aku kongsi pendapat Ustaz Zaharuddin yang aku kira menjawab soalan2 Tun Mahathir. Sila klik sini.

http://www.harakahdaily.net/images/stories/encikzul/abdu%20hadi.jpg

Presiden PAS, TG Haji Abdul Hadi Awang turut menyatakan pendapat beliau. Boleh rujuk di sini.

Beberapa perkara berkenaan hukuman sebat mengikut syari'ah yang memang jelas berbeza dari hukuman sebat sivil:

i. Alat sebatan yang digunakan hendaklah diperbuat dari rotan atau ranting kecil pokok yang tiada ruas atau buku dan panjangnya tidak melebihi 1.22 meter dan tebalnya tidak melebihi 1.25 sentimeter.

ii. Kalau pesalah itu hamil, hukuman itu hendaklah dilaksanakan selepas 2 bulan dia melahirkan anaknya.

iii. Pesalah hendaklah diperiksa tahap kesihatannya oleh Pegawai Kesihatan Kerajaan sebelum hukuman tersebut boleh dijalankan.

iv. Hukuman sebat itu hendaklah dengan kehadiran Pegawai Perubatan Kerajaan.

v. Sebatan tidak boleh kena muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit.

vi. Pesalah lelaki disebat berdiri manakala perempuan dalam keadaan duduk

vii. Sebatan hendaklah dijalankan dengan kekuatan sederhana iaitu tukang sebat itu tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala supaya tidak melukakan kulit pesalah.

viii. Jika semasa perlaksanaan hukuman sebab itu Pegawai Perubatan Kerajaan memperakui bahawa pesalah itu tidak lagi dapat menerima sebatan, sebatan itu hendaklah ditangguhkan sehingga Pegawai Perubatan Kerajaan itu memperakukan bahawa pesalah itu sihat tubuh badannya untuk menjalani baki sebatan yang tinggal.

ix. Selepas mengenakan satu sebatan, tukang sebat hendaklah mengangkat alat sebatan itu ke atas dan tidak menariknya.

x. Semasa disebat, pesalah hendaklah memakai pakaian menurut Hukum Syarak.

Samada hukuman sebat ini adalah hudud atau ta'zir, itu kiter serahkan kepada orang yg berauthority untuk bincang. Bagi yang x tahu tu, sila SENYAP!

Bersama-sama kita bebaskan minda dari fahaman2 yang membahayakan aqidah kiter ni...

http://farm4.static.flickr.com/3471/3856949249_18a60205f2.jpg

Photobucket

1 comment:

Anonymous said...

aku rase public tak tau ni sebat versi islam la, dierang ingatkan canning sampai kulit bontot tercabut tu. bagus post anda btw