>

Saturday, September 8, 2007

Satu Pembaziran

Ari ni ari Sabtu...huh..dah lebih seminggu aku membuat lemak kat umah...
Pagi2 lagi, emak mintak aku drivekan die ke pasar.
Selaku anak yg taat (poyo giler) aku pun drivela ranpa bnyk soal.

Semasa sampai ke pasar kubur (pasar ni dekat ngan kubur),
aku ternampak la satu kejadian....
kejadian ape ye?
aku nampak air memancut-mancut ke udara.
Disebabkan semangat inkuiri aku selaku seorg bakal saintis,
aku pun drivela kereta kancil kecilku mendekati tempat kejadian.
Ternyata, hipotesis aku tepat sekali dan telah berubah menjadi satu kesimpulan.
Aku nampak satu paip air yg kecik je lubangnye, tapi masyaAllah,
air yg memancut tu keluar dgn velocity yg tinggi sekali!!
Ini mungkin kerana pressure di dalam yg terlalu tinggi,
lalu memaksa air tu kluar dgn dV/dt yg tinggi nilainya..

aku terkesima...
aku tgk air tu memancut kuar, waaaa alangkah membazirnya...
cume kite di Malaysia ni yg dikelilingi air ni je yg x reti hargai air...
smalam aku menonton satu rancangan yg bertajuk 'Holes' kat TV3...
citernya bertempat di sebuah desert ataupun gurun di USA...
betapa diorg perlukan air, even air setitik pun amat bernilai bg diorg..

Seperti yg kite sume sedia maklum, membazir tu amalan setan...
tp kite dlm kehidupan seharian kite membazir...
even dlm mlakukan ibadah pun, kite membazir,
contohnya, ambil wudhu'.
Kebiasaan masyarakat malaysia ni yg aku dpt lihat (aku pun kengkadang terikut)
klu amik wudhu' tu, bukak paip sebesar2 tidak.
klu aku tny diorg, diorg jawab, klu bukak besar camni baru mantap...
ape yg mantap??? Aku pun x tau...
ape cadangan aku? kecikkanla paip air tu and, percepatkanla amik wudhu'.

http://www.bbc.co.uk/religion/galleries/wudhu/images/4.jpg

Belum lagi aku sentuh membazir dlm kehidupan seharian,
di kolej tempat aku buat A-level, kitorg idop dlm chalet...
chalet ni plak ade aircond..
bebudak ni plak kuang asam, klu nak pegi klas x nak tutup aircond,
ape sebabnya??? Klu balik tghari nanti, masok2 chalet rase nyaman je..
memang la, tp dalam masa kite meninggalkan chalet tu,
brape bnyk elektrik yg kite consume.
Walaupun kolej tu kaya, tp xkan la kite nak membazir sumber,
banyak lagi benda bole buat dgn duit yg kite bazirkan tu,
upgrade surau ke (huh?)....

http://blogs.venturacountystar.com/vcs/dennert/archives/money.jpg

Ape2 pun, aku harap aku sendiri dapat berubah, sebab apabila aku bercakap,
telinga aku yg paling dekat dgn mulut aku, so telinga aku la yg pertama menerima
sound wave yg terhasil akibat vibration peti suara ni. So, aku la org pertama yg perlu berubah.

Harapnya anda pun begitu. Ingatkanlah sesama kita jika nampak sesuatu kemungkaran.