>

Sunday, January 9, 2011

Nur Islam di bumi Rome

بسم الله الرحمن الرحيم

Keluar sahaja dari Palatino, kami bergegas untuk bersolat Asar. Mulanya, kami rancang untuk bersolat di hotel sahaja, jadi, kami pun menunggu bas ke Roma Termini. Namun, dalam perjalanan menaiki bas, kami ternampak metro station Spagna yang terletak di Metro Line A. Jadi, kami terus mengambil keputusan untuk terus ke Mosque of Rome, jadi, loceng bas ditekan dan kami bergegas turun.

Peta sistem tren di Rome, Italy (klik untuk saiz lebih besar)

Dari Spagna, kami berhenti di Flaminio dan tukar tren ke utara, iaitu dengan menaiki tren hijau line Roma Nord. Mengikut maklumat yang kami selidiki, Mosque of Rome terletaj hanya bersebelahan sahaja daripada station Campi Sportivi yang hanya terletak 3 station sahaja daripada Flaminio. Keadaan sudah semakin sesak di dalam tren, mungkin kerana orang sudah mula pulang daripada kerja. Tren bergerak akhirnya menuju ke utara Rome.

Namun, selepas station Acqua Acetosa, tren bergerak laju dan tidak pula menunjukkan tanda ingin berhenti. Aku sempat menjeling luar, kami telah melalui stesen Campi Sportivi dengan laju sekali. Kelihatan tape merah menutupi stesen itu, mungkin ditutup untuk ubahsuai dan penambahbaikan. Alamak, macamane ni? Terlihat di sebelah kanan, kelibat bangunan seakan-akan masjid, argghh, dah nak terlepas.

Kami redha. Kami berhenti di station seterusnya, Monte Antenne. Tidak ramai pun orang turun di stesyen ini, hanya kami berdua. Kami keluar dari stesen dan bergerak menuju ke masjid tadi. Kelihatan dari jauh bangunan besar tersergam dengan menara azan terpacak di sebelahnya. Ya, pasti itulah masjid yang ingin dituju.

Tangga masuk ke tempat wudhu'

30 minit lagi bakal masuk maghrib, tapi kami masih belum bersolat Asar dan Zuhur. Segera kami memasuki perkarangan masjid. MasyaAllah, besarnya masjid ini! Namun, kami terus meluru ke tempat wudhu' untuk mengambil wudhu' dan bersolat. Tempat wudhu' masjid ini amat besar, sampaikan kami sesat untuk keluar daripada tempat wudhu' tersebut.


Seusai bersolat Asar dan Zuhur, kami berjalan-jalan sekitar perkarangan masjid untuk mengambil gambar. Beberapa minit lagi nak masuk Maghrib, jadi kami hanya menunggu masuknya waktu untuk terus bersolat.

Mosque of Rome merupakan masjid terbesar di Eropah. Dalam satu-satu masa, ianya boleh menampung hampir 12000 jemaah. Masjid ini diasaskan oleh seorang putera yang berasal dari Afghanistan. Namun, pembinaannya turut dibiaya oleh Raja dari Arab Saudi. Selain tempat untuk bersolat, masjid ini juga berperanan sebagai pusat budaya Islam dan pertemuan masyarakat Islam pelbagai mazhab.

Amat besar masjid ini. MasyaAllah, di bumi asing ini, rumah Allah masih ada dan menjadi pusat tumpuan umat Islam. Teringat pula firman Allah S.W.T

http://c0022506.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/9_18.png
Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.
(at-Taubah: 18)

Moga kami tergolong di kalangan orang yang mendapat petunjuk.

Masuk waktu Maghrib. Namun, azan tidaklah berkumandang di angkasa, sama seperti di UK. Aku mendekati ruang solat, walaupun masjid ini besar, solat jemaah Maghrib petang itu hanya 4 orang termasuk aku sahaja yang ada. Kami diimamkan oleh sheikh Aladdin Muhammad Ismail al-Ghobashi, seorang imam dari Mesir.

Seusai solat, kami bersalaman dan berborak-borak sejenak. Sebelum kami berangkat pergi, beliau menghadiahkan kami senaskhah al-Quran untuk menjadi pedoman dan pengajaran buat kami. Terima kasih diucapkan, moga kita bertemu lagi.

al-Quran yang dihadiahkan imam Masjid Rome

Pengembaraan kami di Italy adalah suatu perjalanan yang amat bermakna dan berharga. Bukan sahaja kami dapat ke tempat-tempat tarikan pelancong, tetapi kami juga dapat mempelajari budaya masyarakat Italy serta dapat menyelami dan mewujudkan rasa MAHU untuk lebih mendalami sejarah peradaban tamadun Rom Kuno, kerana bertitik tolak daripada ketamadunan inilah wujudnya tamadun Rom Timur. Tamadun Rom Kuno juga menghasilkan impak yang besar kepada perjalanan dunia sekarang. Mereka dulu pernah menjadi suatu ketamadunan yang hebat, namun, kerana melupakan yang Maha Hebat, tiada nilainya di sisi Allah. Kami insaf apabila memikirkan perkara ini. Kita juga, tidak terkecuali, andai kita melupakan Pencipta kita, tidak mustahil Allah akan menggantikan kita dengan kaum yang lebih mencintaiNya. Firman Allah:

http://c0022506.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/5_54.png
Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya.
(al-Maidah: 54)

Rugilah mereka yang ke sana ke mari, namun tidak mengambil ibrah pada perjalanannya

Dalam keghairahan kita untuk melancong ketika musim cuti, sentiasa ingat niat sebenar penghijrahan kita itu. Adakah sekadar ingin bergambar dengan bangunan-bangunan unik, pemandangan cantik, atau benda-benda pelik? Atau adakah kita ingin berubah kepada yang diredhai Allah? Amatlah rugi wang yang dibelanjakan untuk melancong andai dapatan daripada perjalanan itu, hanya beberapa keping gambar sebagai bukti sahaja. Kalau setakat gambar, boleh je cari di internet. Tetapi, cubalah berinteraksi dengan masyarakat, kenal budaya mereka, dalami sejarah mereka supaya kita boleh belajar dan tidak mengulangi kesilapan mereka, timbalah ilmu daripada mereka, carilah nur Islam di tempat-tempat yang kita lawati, insyaAllah, perjalanan itu akan lebih manis dan puas.

InsyaAllah, daripada ketamadunan Rom Kuno, kami akan bergerak pula ke Tamadun Rom Timur, berpusat di Constantinople yang kininya dikenali sebagai Istanbul.

Entri seterusnya: Jelajah bumi al-Fateh, Istanbul

Photobucket

2 comments:

Anonymous said...

Assalaamu`alaikum warahmatullah
seronok baca catatan kembara dan banyak info terkini.

Insha ALLAH saya akan melawat andalusia dan di jangka berangkat pada 12 atau 15.11 ini . Dari KL Paris air asia dan Paris Seville dengan Easyjet atau Ryan air.

Oleh itu sekiranya saudara dah pernah sampai ke Andalusia saya ingin bertanya dengan lebih detail lagi :
1. Berapakah harga tiket masuk ke Al Hamra dan Masjid Qurtubah (Cordova) ?
2. Tolong cadangkan hostel yang dekat dengan area Alhamra di Gharnatah (granada) dan Masjid Qurtubah di Quttubah (cordova).
3. Saya belum beli tiket easyjet dan Ryan airv lagi kerana takut tersilap isi di ruang nama.
Kalau nama saya Mohd Aiman Bin Mohd
Ali. Bagaimana saya nak tulis di ruangan : first name dan last name atau ada satu airlines lagi ; first name dan family name. Saya tak pernah beli tiket online tapi saya minat travel dan telah travel ke banyak negara Arab serta pergi umrah (bawa jamaah) setiap tahun sejak 1994 lagi, juga dah sampai ke Baitul Maqdis dan Turki.

3. Cukupkah selama 2 hari untuk melawat Rome dan satu hari di Venice. Boleh tak cadangkan hostel yang dekat dengan tempat2 tourist agar senang jalan kaki.

Oh ya. saya juga akan melawat Moroko. Lawatan saya kali ini hanya seorang, seorang kawan lagi tak beri kata putus sedangkan dalam sehari dua lagi saya akan beli semua tiket.

Ini sahaja yang saya nak tanya dan saya ucapkan berbanyak terima kasih diatas info yang akan diberi nanti samada disini atau e mail saya: naasiha@yahoo.com

Saya juga mungkin melawat london dalam kembara saya nanti, insha ALLAH.

Sekian wassalaam. semoga ibadah kita di `idil adha diterima ALLLAh. Aamin.

Anonymous said...

[url=http://howtobuyclomidwithoutprescription.com] Buy Clomid online no prescription[/url]

http://howtobuyclomidwithoutprescription.com


purchase Clomid online