>

Tuesday, June 28, 2011

Coretan Hari-hari Terakhirku di London

بسم الله الرحمن الرحيم

Sekarang aku berada di tingkat bawah perpustakaan Imperial College London, menanti ujian terakhirku sebelum tamat belajar, viva voce yang akan berlangsung kurang 2 jam dari sekarang. Buat pengetahuan, viva merupakan peperiksaan lisan dengan pemeriksa. Format viva yang akan aku lalui adalah aku akan bersama 2 orang pemeriksa yang akan bertanyakan soalan-soalan berkaitan dengan dissertation yang aku buat. Moga semuanya berjalan lancar.

http://www.realsoftwaredevelopment.com/WindowsLiveWriter/interview.jpg

Aku sedar, sudah amat lama tidak terusik blog ini. Tetapi, aku tergerak untuk mencatat saat-saat akhirku hidup sebagai pelajar di kota London. Ye lah, peluang belajar di sini ibarat suatu mimpi jadi kenyataan, aku sedar bukan mudah untuk mendapat peluang ni. Kelip mata, rasa 3 tahun tu sekejap sahaja. Kini aku sudah mahu pulang ke Malaysia menghadapi kehidupan realiti yang penuh mencabar.

Selepas keluar dari rumah 256 E Gloucester Terrace, aku kini menumpang rumah Hamid di 74 Lapworth Court yang juga merupakan rumahku tahun lepas. Teman serumahku Famy juga menumpang di rumah yang sama. Awal pagi tadi, aku sempat menelefon rumah di Malaysia menggunakan Skype dan dapat bercakap sebentar dengan keluarga. Terasa nak sangat balik Malaysia.

Jam 9:30 pagi, aku menunggu bas 414 menuju ke Putney Bridge. Kenangan dan memori silam menaiki bas ini tahun lepas terimbas kembali. Salinan projek di tanganku juga dibelek-belek sebagai persediaan akhir sebelum viva petang ini. Seperti biasa, sedikit kesesakan lalu lintas berlaku di sekitar Marble Arch. Ketika melalui hadapan Harrods, teringat kembali memori berjalan bersama isteri di sekitar itu.

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01632/harrod-sale_jps_1632540c.jpg
Harrods

Entah mengapa, sindrom pelajar tahun akhir agaknya. Satu-satu kenangan daripada tahun pertama hinggalah kini terimbas kembali. Inilah jua sebabnya aku menulis kembali nukilan di blog ini. Bukan mengharap ada orang baca, sekadar untuk tatapan aku sekembalinya ke Malaysia nanti.

Photobucket

No comments: