>

Wednesday, May 4, 2011

MOC dan WOW

بسم الله الرحمن الرحيم

2-3 hari kebelakangan ini, riuh facebook dengan perukaran gambar profil serta status-status mengenai program pre-departure yang bakal dianjurkan sewaktu musim panas nanti. Banyak sungguh ayat-ayat kreatif yang keluar. Malah, ada yang sampai menulis pantun menantikan kedatangan program pre-departure tersebut. Contoh pantun:

Exam dah dekat, tak boleh dah dok lalai,
WOW dah dekat lagi la pulak,
Tak sabaq dok tunggu 22-25 Julai,
Manfaat untuk hidup di overseas kelak.


Sudah tentu, 2 program pre-departure di mana aku terlibat adalah MOC dan WOW. MOC merupakan program KYUEM turun temurun. Dalam program-program tarbiyah di KYUEM, MOC adalah program terakhir dan paling menyeronokkan. Daripada Muslim Youth Camp (MYC) kepada Muslim Leadership Camp (MLC) sehinggalah siri terakhir program tarbiyah bersiri Muslim Overseas Camp (MOC). MOC mempunyai objektif dan sasaran sendiri untuk melahirkan graduan MOC yang mempunyai kebolehan untuk survive di persekitaran asing dan baru, mempunyai daya keyakinan dan kepimpinan serta cakna dengan perkembangan dunia semasa. Setelah lebih 5 tahun berturut-turut aku menghadiri MOC, pelbagai ragam, suka dan duka telah aku lalui.

Catatan MOC 2010


ustaz Hasrizal (MOC 2010)


MOC 2009


MOC 2010

MOC 2010

WOW pula, tahun ini aku menjadi penasihat. Seumur hidupku, aku tidak pernah menghadiri WOW, samada sebagai peserta atau sebagai fasilitator. Setiap tahun, pasti jadualku diisi dengan menghadiri MOC, jadi, walaupun dah lama ingin ke WOW, hasrat itu masih belum mampu terlaksana. Tahun ini, WOW menampakkan sedikit kelainan apabila yang turut menganjurkannya adalah alumni BEE, alumni pelajar-pelajar Kolej Mara Banting. WOW sepertimana yang diketahui merupakan sebuah program IluvIslam yang lahir atas permintaan yang tinggi oleh pelajar-pelajar bukan KYUEM yang inginkan program seumpama MOC. WOW, sebagai sebuah program IluvIslam mempunyai kualitinya yang tersendiri. InsyaAllah tahun ini, aku berhasrat untuk menginfaqkan masaku menghadiri kedua-dua program, MOC dan WOW.

Jadi, apa tunggu lagi, marilah bersama MOC (untuk pelajar KYUEM) dan WOW. Anda pasti tidak akan menyesal.


Photobucket

No comments: