>

Thursday, August 26, 2010

Ramadhan di London

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, tahun ini, aku diberi kesempatan menjalani Ramadhan di UK. Walaupun sejujurnya dalam hati terasa sedih kerana hilang kenikmatan puasa di Malaysia, namun, aku mendapat sedikit sebanyak pengalaman berpuasa di negara asing ini.

London merupakan pusat kehidupan masyarakat. Semua jenis masyarakat ada di sini. Alhamdulillah, komunit Malaysia Muslim di London juga agak ramai dan agak rapat. Sepanjang bulan Ramadhan, di Malaysia Hall diadakan majlis berbuka puasa, tarawih serta tadarus al-Quran. Segala aktiviti ini membuat hidupku tidak bosan, malah hilang sedikit perasaan rindukan suasana Ramadhan di Malaysia.

Tempoh berpuasa di UK lebih panjang berbanding di Malaysia. Subuh bermula seawal jam 3 pagi dan Maghrib pula pada 8.15 malam. Namun, itu bukan alasan untuk kita tidak melakukan ibadah kepadaNya. Sebaliknya, tempoh yang lama itu menjadi medan pentarbiyahan untuk kita menjadi lebih bersabar dan mengingatiNya.


Seawal jam 6 petang, majlis tadarus al-Quran dimulakan. Boleh tahan juga bilangan yang datang. Secara purata, setiap hari, kami membaca hampir 1 juzu' setengah al-Quran. Pada saat aku menulis post ini, kami telah mencapai ke juzu' yang ke-23 al-Quran. Setiap 2 mukasurat, ustaz Erfino akan berhenti dan memberi peluang kepada para hadirin untuk bertanya soalan tentang tajwid khususnya. Kadang-kadang, ustaz juga turut menceritakan terjemahan ringkas ayat-ayat yang dibaca.


Kemudian, saat ditunggu tiba. Berbuka puasa. Kami berbuka ringan dahulu dengan tamar dan sedikit kuih muih dan minuman sebelum bersolat Maghrib dan barulah kemudiannya diteruskan dengan makan berat, iaitu nasi dan lauk. Setiap hari, pasti masakan sedap-sedap disumbangkan ahli jemaah yang hadir. Kami tidak pernah bosan dengan makanan yang dihidangkan, dari ikan bakar, sehinggalah kerabu perut, semua ada!!! Terima kasih kepada yang menyumbang makanan berbuka!

“Siapa memberi makan orang yang berpuasa, maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa tersebut, tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa itu sedikit pun juga.”
(Tirmidzi, Hasan Sahih)


Selepas makan, sambil menunggu waktu Isyak, kami menyambung sedikit tadarus al-Quran. Kemudian, selepas solat Isyak, solat Tarawih dijalankan sebanyak 8 rakaat disertai 3 witir, kebiasaannya diimami ustaz Erfino. Selepas Tarawih, sepertimana di Malaysia, dihidangkan pula moreh, biasanya kuih muih, tetapi luar biasanya kadang2 ada sup kambing, nasi tomato dan sebagainya (buka puasa second round).


Kesimpulannya, Ramadhan di London amat meriah sekali. Moga malam-malam Ramadhan kita juga turut meriah dengan amalan kepadaNya.....

Photobucket

3 comments:

nurasiyaz said...

wah,seronoknya..sudah 23 juzuk..semoga istiqamah juga di luar aramdahan:)

Anonymous said...

They attacked him in various ways; with timberland 6 inch boots barefaced [url=http://www.jordango2013.com]wholesale jordan shoes[/url] questions, ingenious [url=http://www.jordango2013.com/Wholesale-air-jordan-fight-23_c26]wholesale Air Jordan Fight 23[/url] suppositions, and distant surmises; but he eluded the skill of them all; and they were [url=http://www.jordango2013.com]wholesale jordan[/url] at last obliged to accept the [url=http://www.jordango2013.com/Wholesale-air-jordan-shoes-11_c10]wholesale Air Jordan Shoes 11[/url] second-hand intelligence of their timberland roll top neighbour Lady Lucas. Her [url=http://www.jordango2013.com/Wholesale-air-jordan-4-high-heels_c29]wholesale Air Jordan 4 High Heels[/url] report was highly favourable. Sir William had been delighted with him

yanmaneee said...

jordan shoes
balenciaga shoes
ralph lauren uk
converse shoes
supreme clothing
kd shoes
yeezy boost 350 v2
supreme
supreme t shirt
vans