>

Monday, June 7, 2010

Weekend Bersama Sahabat

بسم الله الرحمن الرحيم

Purification of the Fap1-nr2 fragment from Streptococcus Parasanguis

Itulah tajuk journal article yang perlu aku tulis pasca eksperimen yang dilakukan minggu lepas. Segala data daripada eksperimen disusun, segala keputusan eksperimen dianalisis, segala graph dilukis dan beberapa kesimpulan dikaji dengan mendalam. Beberapa teori dan fakta diekstrak daripada eksperimen.

Walaupun aku sekarang agak sibuk dalam usaha menyiapkan scientific journal ini, namun, aku masih sempat meluangkan hujung minggu bersama sahabat-sahabat. Di kala sedang penat membuat kerja, mujur mereka ini ada untuk mengajakku bersama-sama bereakreasi pada hari yang cerah ini. Jadi, kami berkeputusan untuk mengadakan barbeque.

Ayam diperam, aku pula, bertugas memasak nasi goreng yang sedap. Bahan-bahan lain dibeli, maka, tibalah pagi yang dinanti.


Api dinyalakan, proses memasak dimulakan. Sambil-sambil memasak, kami berborak-borak, dari isu-isu perkembangan diri sehinggalah isu besar Palestine. Di kalangan yang hadir, hanya aku yang masih belum lambat untuk tamat peperiksaan. Mereka yang lain dilihat begitu ceria sekali dan begitu menikmati saat-saat gembira sewaktu jamuan diadakan. Terima kasih kepada mereka, keceriaan mereka mampu untuk membuatkanku ceria kembali.

Abu Burdah r.a berkata :”Rasulullah mengutus ayah ku iaitu Abu Musa dan Muaz ke Yaman, Nabi berkata:”Mudahkanlah dan janganlah kamu menyukarkan, Gembirakanlah dan jangan kamu menyusahkan dan berseia sekatalah kamu.”
(Bukhari dan Muslim)

Sambil-sambil menunggu ayam yang dipanggang masak, kami mengisi masa juga dengan bermain bola di padang yang luas, sambil melayan anak-anak kecil yang comel-comel belaka. Gelak tawa mereka menghangatkan dan memeriahkan suasana. Terkadang, ada antara kami yang seolah-olah kembali ke alam kanak-kanak kembali.


Alhamdulillah, walaupun pertemuan yang singkat, namun, tetap mampu meringankan sedikit segala masalah dan beban di kepalaku. Terima kasih sahabatku.

I will not call you all 'my friends' because you all are 'my companions'

Moga Allah menyatukan hati-hati kita ini agar tetap di jalanNya. Moga ukhuwah ini disandarkan pada iman dan taqwa, supaya kita tidak menjadi musuh di akhirat kelak.

http://quran.com/images/ayat/43_67.png
Pada hari itu sahabat-sahabat karib: Setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh).
(az-Zukhruf: 67)

Photobucket

2 comments:

Anonymous said...

aiii... tak hantar pun lebihan ke guildford.. :(

Syukri Sapuan said...

eh, Iqtidar hasanan =D