>

Thursday, June 3, 2010

Mereka Prihatin. Kita?

بسم الله الرحمن الرحيم

Tersedu aku melihat bahagian awal video ini. Seorang kanak-kanak Amerika bernama Rachel Corrie berucap dan mempertahankan hak kanak-kanak yang tertindas di seluruh dunia. Beliau juga berkata, beliau berharap dapat membantu menghentikan semua ini daripada terus berleluasa.

Pada umur 23 tahun, beliau mati dibunuh oleh Israel Defense Force (IDF) sewaktu cuba mempertahankan rumah warga Palestin daripada dirobohkan IDF. Beliau dikatakan menjadi 'human shield' bagi menghalang kemaraan bulldozer milik IDF. Pada usia seperti aku, beliau sanggup untuk menangguhkan pembelajarannya di kolej untuk ke Semenanjung Gaza sewaktu Intifada Kedua.

Seorang yang mungkin dikatakan jauh daripada perjuangan Palestin pun turut prihatin dan peka dengan keadaan warga Palestin. Kita yang seaqidah, satu ummah di mana dikatakan kita ini ibarat satu badan, jika sakit satu bahagian, sakitlah bahagian2 yang lain, namun, di mana sensitiviti kita? Apa yang kita buat untuk meringankan beban mereka? Sudahlah tidak peduli nasib Palestin, malah minta untuk doakan pun tidak dapat nak buat ke?

Moga Allah mempermudahkan urusan saudara kita yang menghadapi ujian dalam cubaan untuk membantu meringankan beban warga Palestine. Apalah sangat kita di sini rasa, hanya membaca berita di hadapan komputer, mungkin tidak sesukar mereka yang benar2 menghadapinya.

Moga Allah memperteguhkan hati umat Islam dalam membantu saudara kita....



Menjadi fitrah manusia hidup di dunia
Perlu sesama begitu adanya
Pabila duka mengusik indahnya suka
Dan seharusnya bangkitlah di jiwa

Rasa peduli menolong sesama
Bukan hanya bicara
Tindakan yang utama

Di sini kita dengan segala yang dipunya
Semuanya fana, titipan semata
Lihat mereka saudara kita di sana
Dalam nestapa di manakah cinta?

Rasa peduli menolong sesama
Bukan hanya bicara
Tindakan yang utama

Cuba rasakan setiap tangisan
Tak berhenti berharap akan huluran tangan
Memberi cinta dan harapan
Bersama kita melangkah kaki
Menuju dunia yang lebih indah

Pernahkah kita bayangkan jadi mereka
Belum tentu kan mampu, cuba sedari
Tanya diri sendiri
Apakah ada simpati

Photobucket

No comments: