>

Thursday, September 23, 2010

KYUEM Raya Celebration

بسم الله الرحمن الرحيم

Disebabkan kesibukan diri (atau diri x pandai urus masa) dengan urusan peribadi, maka, blog ini seperti sudah ditinggalkan. Huhu. Bukan xde masa, tapi lebih kepada rasa malas dan tiada idea untuk mengemaskini blog kesayangan ini.

Alhamdulillah, aku dan rakan-rakan berpeluang bersama-sama menghadiri majlis hari raya KYUEM anjuran Musolla Community (MUSCOM). Idea untuk ke kolej ini sebenarnya lahir sewaktu aku dan Azri menziarahi Izzat Hanafi di rumahnya di Taman Melawati (blakang rumah Yusuf Haslam, wooo).

Setelah perancangan dilakukan dengan separa rapi, pada pukul 11 pagi hari Selasa, kereta KIA Spectra berwarna merah muncul di hadapan rumahku. Izzat memandu dengan Azri menjadi co-driver yang teliti. Aku mengambil beg pakaianku dan terus menaiki kereta dan Izzat terus memecut laju menuju Lembah Beringin. Kami memasuki Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) kemudian masuk ke DUKE dan terus ke Lebuhraya Utara Selatan. Alhamdulillah, perjalanan lancar dan kami mengambil masa kurang daripada sejam untuk tiba di KYUEM tercinta.

Kami tiba sekitar jam 12.30 tengahari. Pertama sekali, kami melaporkan diri di Students Services. Pn Rog masih lagi bercuti selepas bersalin. Kak Intan memandangku dan berkata:

Saya dengar berita gembira, sambil tersenyum memerli.

Aku tersenyum sahaja. X tahu da nak kata apa.


Setelah pusing-pusing sekejap jumpa pekerja di RC dan counselling, kami bergerak ke surau untuk bersolat Zuhur. Di situ, kami bertemu para pelajar dan berborak-borak bertanya khabar. Hampir semua yang mengenaliku tahu 'berita baik' ini. Terima kasih kepada Facebook!!!

Selepas Asar, kami bertandang pula ke MPH, berborak-borak panjang dengan Abang Sarip dan Mr Sree. Seronok juga mendengar pandangan mereka tentang isu semasa dan paradigma mereka tentang beberapa isu.

Selepas solat maghrib, kami ke Tanjung Malim untuk makan malam. Aku menjemput kenalanku di UPSI, akh Nizam untuk bersama kami. Lama juga kami berborak, hampir 2 jam. Daripada isu peribadi sehinggalah isu negara. Of courselah akh Nizam lebih banyak menyentuh isu Baitul Muslim, saja nak lecture aku, hehe, rasa macam pergi Tamrin Baitul Muslim lah pula malam itu, :p.

Esoknya, lebih ramai alumni hadir, dimulai dengan wakil batch 10, Ariff Ismail (Yorke) serta Aidid Qamil al-Azhary. Galak juga kami berborak, lebih-lebih lagi si Aidid yang telah lama tidak berjumpa. Pada jam 3 petang, kami menziarahi Pn Rog di apartmennya. Untuk pengetahuan, Pn Rog telah selamat melahirkan cahaya mata kedua pada bulan lepas. Nama diberi adalah Ahmad Afif Fikri. Walaupun masih dalam pantang, Pn Rog nampak aktif sahaja, malah mampu menyediakan juadah untuk kami makan. Walaupun bayinya kurang bulan, namun Alhamdulillah, kelihatan sihat, segar bugar. Moga menjadi pejuang Islam wahai anak muda.


Selepas Maghrib, para jemaah diisi dengan sedikit tazkirah daripada ustaz Anhar (UPSI) berkisar tentang apa peranan kita di bulan Syawal ini. Penyampaian santai dan rapat dengan para pendengar.

Majlis yang ditunggu tiba jua akhirnya. Majlis sambutan hari raya Aidilfitri KYUEM 2010 disambut girang. Sejak semalam lagi aku lihat MUSCOM sudah bertungkus lumus membuat persiapan terakhir. Tahniah kepada pengarah program, Sheikh yang nampak begitu ligat ke sana ke mari, makan pun sedikit sahaja kerana utamakan tetamu lain. Terharu aku.

http://c0022506.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/55_13.png
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?
(ar-Rahman: 13)

Alhamdulillah, makanan yang dihidang mantap sekali. Lemang, rendang, sate, kuih-muih dan banyak lagi hidangan yang disediakan. Izzat ibarat makan tanpa henti, maklumlah, pantang nampak makanan Malaysia, dah sampai UK nanti dah xde benda2 ni. Turut kelihatan di majlis adalah Abn, Amar, Judin, Akmal Amri (dengan d90 dan SB-600 nya), kak Diey dan suami, kak Azila, kak Hakimah dan kak Intan.

Masa ni mungkin Izzat dalam pusingan ketiga

Antara alumni yang hadir

Mr Idrus dan ustaz Maliki

SyuMul batch 9 dan SyuMul batch 12, Hamizan


Sebelum pulang, para alumni sempat mengambil gambar bersama ustaz Maliki.

Tahniah kepada MUSCOM di atas penganjuran majlis ini. Moga majlis seumpama ini dapat merapatkan jurang masyarakat berbilang agama dan latar belakang di KYUEM seterusnya melebarkan lagi sayap dakwah di KYUEM dalam usaha mewujudkan dan mengekalkan biah solehah dan kilang kepada pejuang Islam.

Aku pulang bersama Yorke, namun, aku terpaksa memandu kereta dari Lembah Beringin hingga ke rumahku di atas beberapa sebab yang tertentu. Alhamdulillah, semuanya selamat.

Ini adalah kali terakhir aku ke KYUEM sebelum meneruskan pengajian tahun akhirku. Sedikit sayu. Apabila aku pulang tahun depan, aku sudah tidak bergelar pelajar lagi. Kepada sahabat-sahabat yang masih berjuang di KYUEM, gapailah kecemerlangan. Doaku sentiasa bersama kalian. Doakan jua kami yang berada di UK ini.

Sehingga berjumpa lagi.

Religious exco 4 generasi

(gambar Aidid banyak atas permintaan beliau)

Photobucket

No comments: